söndag 10 juli 2011

En förändringens sommarteatervind

Jag har noterat att alla recensioner (än så länge fem stycken, tillräckligt för att ana en trend) som jag läst så här långt av årets olika sommarteaterproduktioner - som ju oftast sorteras under buskisgenren - har fått trevliga, välskrivna och positiva omdömen. Så väl i stora rikstäckande media som i mindre landsortstidningar.
Dessa produktioner brukar få fett med däng. Något har hänt. Sommarteaterutbudet bedöms nu utifrån den genre det är. Utifrån de förutsättningar som genren har. Det känns som om den samlade teaterjournalistkåren kollektivt har bestämt sig för att inte betrakta den av folket älskade buskisen som något som katten släpat in. Kanske är också buskisen själv på väg in i en ny era? "Nya" ämnen som genus och integration kanske man äntligen fattar att man kan skoja med? För av allt som drar folk till teatern är jag ett stort fan och ivrig påhejare.
Citat Lis Hellström Sveningson i sin GP-recension av årets produktion på Vallarna i Falkenberg:
"Konsten med buskis är att göra precis det som förväntas, men överraska ändå"
På pricken!

Till sist måste jag bara länka till Lars Rings recension av föreställningen Macbeth - Maj-Beth som Marsipantårtan i detta nu briljerar i, nere i Skåne. O, vad jag önskar att jag kunde åka och se den!

Inga kommentarer: