måndag 31 januari 2011

Och allt återgår till det normala

Timo Räisänen har, som ni kanske vet, gjort en reklamlåt till Göteborg Energi. En fin och ganska typisk "jag-älskar-min-stad-no-matter-what-för-den-är-ändå-alltid-min-stad"- låt. Han fick lite skit i skymundan, men eftersom jag inte tycker att han har kompromissat bort någon konstnärlighet har jag inga synpunkter. Filmsnutten är ackompanjerad av vackra bilder. Det är tydligt en produktion med stålar i ryggen.

Men en medborgare blev irriterad. Henrik Wallgren.
Han som jag skulle vilja beskriva som Göteborgs största naturkraftstillgång.
Han provocerar, engagerar och utmanar.
Han med några andra 40+polare (alla småbarnsföräldrar, typ:-D) åkte skateboard genom Götatunneln natten innan invigningen. Nån ramlade och slog sig. Snuten kom, suckade och sa "Väx upp!"
Han skrev då en underbart fin Göteborgskrönikepjäs med titeln Väx upp! som gick på Folkteatern en höst (Jag är komplett partisk som vanligt eftersom Filmstjärnan var med i den föreställningen, men den var ett lika fantastiskt tidsdokument som vilken varvs-pjäs eller vilket arbetar-epos som helst och fick alldeles för njugg kritik. Så det så.).
Jag har mött mannen några gånger och ibland tror jag inte att han läst sin egen pjäs (apropå titeln , då) - men det är också det som känns lite som förutsättningen för hans uppenbarelse.

Han har inga stålar i ryggen. Det enda han har är ett glödande patos och en mobilkamera. Låten är inte lika slick som Timos, men den torde svida rejält i samvetet på Göteborgs starka män och kvinnor.

GP vädrade en beef och försökte piska upp ett kulturbråk. Timo var för klok för att nappa, men avslutade ändå sin kommentar med att näpsa Henrik - vilket väl ändå tyder en smula på att Wallgrens tjuynyp tog - hmmm?
(Sälj dig gärna, men då får du fan stå för det - om ni frågar mig)
Allt detta tyckte jag först var komiskt och harmlöst. Nu ett par dagar senare så klarnar det för mig vad det var som hände: I stället för att två av de mest respekterade och välbekanta kulturkillarna i Göteborg gjorde gemensam sak mot politikerna och allt crap som händer i den här stan, blev det bara ett litet sandlåde-debacle. Julkorvsmätning istället för konkret och saklig debatt.
Suck.



Henrik Wallgrens GP-blogg finner du här.

2 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Men Timos R:s låt är ju en fin och begåvad popsång, medan Wallgrens bara är ett debattinlägg.
Och har Timo R förnekat att han sålde sig? Hur borde han ha gjort, är ju frågan?
Stå för det? Det gör han väl genom att ställa upp?

Huskorset sa...

Absolut gör han det.

Jag vet inte vad Timo borde ha gjort, men fraserna:
"Wallgren är en provokatör och han får leka med andra provokatörsbarn. Så kan de gnälla tillsammans i sandlådan."
framstår som onödigt sarkastiska, särskilt med tanke på att det HW sjunger har hänt/händer. Jag flurade på vad de kom sig av.

Den springande punkten i min fundering är väl egentligen varken Timos eller Henriks låtar utan vad tråkiga politiker kan göra med en stad. Den framgick inget vidare, erkänns nu villigt och en smula skamset.