torsdag 28 maj 2009

Ja visst ja



Det här vart jag så förbannad på igår! Det är så många dikeskörningar i det här resonemanget att det inte går att bena ut vad det egentligen skulle vara bra för, utom för Aftonbladet.
Vad har Jan Helin för människosyn? Han ser till att försåtligt underminera läsarens tro på det demokratiska samhället genom att låta påskina att ingen utom just JAG som läser det här löpet tänker rösta, alla andra skiter i EP-valet, men jag som läser är en ordentlig person (och lite lite bättre än alla andra, precis som Jan Helin) och därför ska jag få PENGAR om jag värvar röster. Därför att det är det "mest effektiva".
I helvete, Jan Helin.
Jag tänker fortsätta tro att folk ser det som den magnifika demokratiska rättighet/skyldighet det är att kunna rösta fritt. Gratis. Jag vägrar tro att folk är dumma i huvudet.

Men det är ju Aftonbladet, så vad gormar jag om.

Och där satte jag spiken i den gamla (och numer rätt dammiga) kistan innehållande AB-krönikorsdröm.

4 kommentarer:

ullrika sa...

kvällspressen har sin egen etik. en ganska obehaglig sådan. fast just det här ser jag inte som nåt dåligt. faktiskt.

Huskorset sa...

Att uppmana folk att rösta är givetvis inte dåligt.
Att förutsätta att de inte gör det är trist och cyniskt.
Att därtill tänka att sättet är att få folk att uppmana andra att rösta är att ge de förstnämnda 500 spänn är bara så glocalnet. Låga tankar om de de vill belöna och lägre ändå om de som ska uppmanas att rösta.

(Jag regredierar och reagerar helt tvärtemot och vill plötsligt skita i att rösta för att jävlas med Aftonbladet. Genomtänkt eller hur?)

(...och givetvis tänker jag visst rösta)

ullrika sa...

Jooo... Men - och nu säger jag bara emot för att få lite debatt - den trista sanningen ÄR ju att folk inte röstar!

Om du som ställningstagande mot AB väljer åt inte rösta hejjar jag lite tyst i bakgrunden :) fast det skulle nog varit ett lite mindre allvarligt ämne förståss!

Skatan sa...

En annan synvinkel på "frågan"... har du här
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2987391.svd

"Du får 510 kronor om du avstår, Jan" (Helin, Skatans anm) rubriken till ROLAND POIRIER MARTINSSONs kolumn...