lördag 7 mars 2009

Nakendemokrati



Mrs Li skriver så målande om Badhusbesök. Jag längtar plötsligt häftigt till sommaren.

Till Saltholmens Kallbadhus.
Jag formligen älskar Saltholmens Kallbadhus.

Har ni varit där någon gång? Det är inget speciellt med det. Ribbans i Malmö smäller högre med sina faciliteter och sin sandstrand, men Saltholmens Kallbadhus finns i Göteborg och med den fördelen kan i min bok icke Ribban tävla.
Det finns en herr- och en damavdelning. Nästan alla sorter, alla smaker, alla klasser kommer dit. Det är lustigt, men ett intresserat och hyfsat tränat öga kan med förhållandevis stor ackuratess skilja på baronessa och hygientekniker. Nästan alla säger jag, för jag har först på senare år då och då sett folk där med invandrarbakgrund. Men det kommer, mer och mer.
Ingen skäms för sig, alla är nakna, alla är av samma kön (utom kanske några småknattar). Kallbadhusens sociala, humanistiska och demokratiska funktion kan inte nog överskattas, tycks det mig.

Om någon trodde att en normalmänniskokroppen liknar de kroppar man ser i glassig press så kan de glo så ögonen trillar ur sina hålor på den rika palett av fysiologier som där bjuds.
Om någon (läs Huskorset själv) trodde att sträng intimfrisering är en sak för folk under 30 så får de lära sig att icke sa Nicke.
Om någon trodde att svensken per definition är pryd så får de sina fiskar varma. Herreje, vad här fläks!

En gång såg jag en skinntorr, bränd-pepparkake-brun dam i nittioårsåldern med en synnerligen välbarberad grå tofs mellan benen. Hon hade nylagt hår på huvudet också, käpp, rottingväska, solhatt, en knallrosa, fluffig handduk på armen, naken för övrigt.
Hennes kropp drömmer jag om: Benig men kurvig, med en flerbarnafödslekula på mitten, erfaren, höftben och skulderblad stack ut, brösten var platta och långa och hade verkligen kunnat rullas ihop med en sådan där gammal nyckel-konservöppnare som man brukar skoja om och blygdläpparna hängde vid...näe, inte knäna - men hängde ut på vädring gjorde de.
Stilig hållning hade hon. Och jävlar vad hon skulle bada.
Så´n vill man bli om man blir nittio.
Plus knipövningarna, då.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå, ja, jag vill också bli en skinntorr tuff tant. Jag har en känsla av att skinntorrheten kommer att hända, det är "tuff"-delen jag bekymrar mig för...

Översättarhelena sa...

Jag älskar också kallbadhuset! Vi kanske ska ta en bloggträff där nån gång i sommar? Nakenbloggträff!

Huskorset sa...

Hahaaa! Jaaa!