måndag 15 december 2008

Harry Chapin - Mr Tanner

När jag var liten umgicks jag ofta med min far i hans bil. Jag fick åka med honom på hans ärenden, kors och tvärs genom det nordvästskånska landskapet och vi lyssnade alltid på musik. Hans musik. Först var det mest country, men när jag blivit lite äldre spelade han ofta en amerikansk singersongwriter som hette Harry Chapin. Det var fler i Sverige som upptäckt honom ungefär vid den här tiden. Lill Lindfors hade en smärre hit med ”Tillsammans är ett sätt att finnas till” som på engelska heter ”A better place to be”.
Men den här har alltid varit min favorit. Den är en av de första engelskspråkiga låtar som kom ett då tolvårigt Huskors att fälla en tår. Här föregås den av ett litet snack med en dam som jag gissar är hans änka. Han körde ihjäl sig bara något år efter att min far upptäckt hans musik.
Och ja, det är Holy Night som sjungs bakom melodin.
Det är sällsamt, men han är lite lik en annan trubadur jag känner. Och bakgrundssångaren har något märkligt släktskap med en man på en pall.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Ja djävlar va lika dom är!

Peter Barlach sa...

Vad fint allting är ibland. Tack!

Och det är min pappa, Björn Barlach, som gjort den suveräna tolkningen av Tillsammans är ett sätt att finnas till.

Huskorset sa...

Nämen. Så det kan hampa sig. Hälsa far din.

Anonym sa...

Ja lite lika faktiskt....nej... ganska mycket lika ... :-)