torsdag 21 augusti 2008

Ja, jag får väl göra frukost nu då.

Klockan är arla och jag vaknade tidigt.
Alla sov och jag gick upp och duschade. Länge.
Alla sover fortfarande.
När jag öppnade badrumsfönstret för att vädra och spanade ut i trädgården kom jag att tänka på det här citatet, som jag inte vet vem det kommer ifrån:
"Klockan fem på morgonen är världen din. Då har ingen annan varit framme och fingrat på den."
Jag hittade det när jag gick i gymnasiet för tjugo år sedan, det var på den tiden som Jomp och Lottali och jag samlade kloka,fina och roliga citat i små snygga skrivböcker och gav bort till varandra när det som bäst behövdes. Mest Jomp och Lottali kanske. De flesta har försvunnit, men jag har kvar en liten en (i städskåpet av alla ställen, men den är så pytteliten och försvinner i en bokhylla och dessutom behöver man kloka citat som bäst när man måste städa) och den är mig mycket kär. Därifrån saxar vi ett till:

- Ljudeffekt: Huskorset går bort till städskåpet och letar i hyllan som sitter på insidan av skåpsdörren. Steg tillbaka. -

Lustigt nog trodde jag att jag visste exakt var jag hade Jomps lilla uppmuntringsbok, men den var inte där. Jag antar att jag hittar den nästa gång jag behöver lite uppmuntran i största allmänhet eller ska dammsuga.
Men det här kommer jag ihåg (dock inte vem som sa det. Såklart.) men jag tillägnar det Figge som har blitt med trädgård:
"Att leva är inte nog! Solsken, frihet och en liten blomma måste man ha!"