onsdag 20 augusti 2008

Huskorsets GP-bashing Del II.



Jag fortsätter mitt, och tamefan också Thalias själv, korståg i Teaterkonstens namn genom Göteborg fram emot Polhemsplatsen. Här och här finner du Del I.

Höstsamling på Dramaten!
Svd och DN skriver om det i kulturbilagorna. Hittar inga länkar, det är möjligt att de kommer i morgon eller under dagen.
Höstsamling på Stadsteatern i Stockholm!
DN och SvD skriver om det i kulturbilagorna.

Höstsamling på Göteborgs Stadsteater.
Inte ett semikolon om det i GPs kulturbilaga. Men, det är klart - det är ju bara onsdag ännu. OS pågår ju fortfarande.

Folkteatern i Göteborg spelar "Tre Kärlekar" i höst och från den förhandstitten rapporterade GP så här. I korta drag knyter GP an till sommarens tv-reprisering av "Tre Kärlekar" samt en föreställning på Öland samt och kallar det "Molinfeber i höst".

Är det så att det måste finnas någon sorts s.k. "nyhetsvärde" för att GP ska finna för gott att skriva om teater? "Nyhetsvärde" som i kändisar eller (mumma som) bråk och ekonomiska oegentligheter eller dylikt? Vad hände med det journalistiska ansvaret och lusten att informera om timanden på stadens scener? Recensioner publicerar tidningen så gott som alltid, och då och då ett förhandsreportage. Annars är det magert. Varför är det så?
Det händer absolut att det porträtteras skådespelare i helgbilagan; artiklar som springer ur en enskild journalists intresse för just den specifika personen. Från kulturredaktionens ledning skönjer jag blott ett knappt byxvarmt intresse för teater. Jag framhärdar i att hävda att det är deras jobb att - åtminstone låtsas! - hysa detta intresse.

Jag har varit kritisk mot Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare Anna Takanen för att jag anser att hon inte tillräckligt ihärdigt letar nya skådespelare att anställa bland oss boende i Göteborg , det ska jag villigt erkänna. Jag är dock inte sämre än att jag kan ge henne credit när hon förtjänar det: Stadsteaterns i Göteborg höstsamling ägde rum i fredags och var en av de mest lustfyllda, och därtill bäst genomförda, jag varit på. Vi kan se fram emot en sketakul teatersäsong på Götaplatsen!

Men se till att själva hålla er informerade, ni lär inte få mycket hjälp av stadens huvudorgan.

Inga kommentarer: